Hvilken motor er bedst til elcykel?

Hvilken motor er bedst til din elcykel? Centermotor eller forhjulsmotor?

Tendensen med elcykler stiger dag for dag, det samme er design- og funktionsvariationerne af disse cykler. Der findes tre typer elcykler på markedet baseret på placeringen af motoren.
I denne artikel vil vi guide dig i valget af den rigtige type elcykel til dig, baseret på komfort, hastighed og trend – hvad end du foretrækker. Vi gennemgår specifikationer, fordele og ulemper ved for-, bag- og centermotoren, så du kan træffe det rigtige valg til dine individuelle forhold.

Med udviklingen af nye teknologier er bagmotor til cykler langsomt udfaset, og centermotorer dominerer nu markedet. Du kan nu kun se baghjulsmotor på ladcykler og relaterede cykler. Både forhjuls- og baghjulsmotorer falder ind under kategorien navmotorer(Hub Motor). Motoren er integreret enten i forhjulet eller i baghjulet

Forhjulsmotor

I elcykler med forhjulsmotor er motoren placeret midt på forhjulet. Installation af ledninger og batteri er relativt nemmere i disse elcykler. Den forhjulstrukne elcykel trækker rytteren fremad.

De vigtigste egenskaber og fordele ved elcykler med frontmotor er som følger:

Installation og konfiguration af elcykler med motoren foran er relativt mere ligetil. Dette skyldes, at der normalt ikke er noget gearsystem i frontmotor elcyklerne.
Fornavsmotorer hjælper med at fordele den totale belastning mellem forhjulet og baghjulet. Forhjulet tager den forreste vægt, og menneskevægten justerer bagdelen.
Yderligere er det formotorsystemet isoleret fra resten af cykeldelene. Denne separate placering gør servicering af cyklen lettere.

Den store ulempe er magt. Forhjulsmotorer har en tendens til at have det mindste drejningsmoment og kraft. At køre forhjulet med motor og baghjulet af mennesker kan skabe en slags push-pull følelse, der er unaturlig, og styretøjet kan også blive påvirket. Ophængsgafler anbefales ikke.

Mens nogle fortalere for frontmotorer nævner bedre vægtfordeling foran/bagtil som et plus, er denne fordel efter vores mening ophævet af potentielle negative håndteringseffekter.

Budget by-pendling og afslappet fortovskørsel er dér, hvor forhjulsmotorer skinner – når stor kraft ikke er berettiget (undtagelser: trehjulede cykler, med forhjulsmotor er ulemperne mindre mærkbare).

Baghjulsmotor

I elcykler med baghjulsmotor forbindes drivlinjen direkte til den bagerste motor. Dette giver rytteren en skubbefornemmelse, hvilket igen gør ridningen mere lydhør.

Elcykler med baghjulsmotorer er typisk mere berømte på grund af deres design. Dette design er kompatibelt med den højeste kapacitet af motorer på markedet. Derfor, hvis du foretrækker kraft, er bagmotorer noget for dig.

Fordele ved baghjulsmotorer til elcykler

Mange modeller af moderne elcykler bruger bagshjulsmotorteknologi. Derfor er disse modeller mere populære. De fleste af dem, der har oplevet en normal cykel, vil finde mere naturlige kørefornemmelser i elcykler med baghjulsmotor.
Elcykler med baghjulsmotorer har også udseendet af en standardcykel uden meget mærkeligt design. Dette gør, at mange ryttere foretrækker sådanne modeller.
Elcykler med baghjulsmotorer er generelt mere kraftfulde end elcykler med motor foran. Elcykler med motor bagpå er mere behagelige for folk med tung vægt.


Ulemper ved bagmotorer til e-cykler

Cykler med tunge baghjulsmotorer kan være udsat for risiko for “popping wheelies” ved høje hastigheder. Dette er ikke altid sjovt og kan være farligt ved visse lejligheder. For eksempel når du accelererer fra et rødt lys eller bestiger en bakke.
Bagmotor er ikke det rigtige valg for folk med mere vægt. Der vil være ubalanceproblemer på grund af betydelig belastning i den bagerste del af cyklen.
Service eller udskiftning af motoren er det mest besværlige i det bagerste motorsystem.

Centermotor

I disse typer elcykler er motoren placeret nær midten af cyklen. Motorens kraft roterer baghjulet, der styrer kædetrækket. Nav-motorteknologi er i øjeblikket den mest udbredte blandt elcykelmotorer.

De vigtigste fordele ved centermotoriske elcykler er som nedenfor:

Designet af den midterste motor giver mening, da disse motorer er mere beskyttet mod det ydre miljø. På grund af denne kendsgerning er der mindst slid på motoren, og motorens levetid forlænges. Placeringen af motoren er tæt på tyngdepunktet og tæt på jorden, hvilket gør elcyklen meget mere afbalanceret sammenlignet med de forreste eller bagerste motorer. Dette gør turen mere komfortabel, og rytteren vil have en mere raffineret og naturlig følelse, når motoren starter.

Centermotorteknologien kræver mindst vedligeholdelse. Dette gør disse elcykler til førstevalg for elcykel købere.
Samlet ydeevne og drejningsmoment for elcykler med centermotorer er normalt bedre end de øvrige type motorer. Centermotorer driver krumtappen frem for hjulet, hvilket udnytter motorkraften bedre.
Mange centermotor elcykler som for eksempel bosch-motorer gør det meget nemt at udskifte deres motorer. Man behøver kun at tage to specielle bolte ud uden at forstyrre andre dele af cyklen. Derfor bliver service og vedligeholdelse ret enkel.

Lad os nu tage et kig på nogle af ulemperne ved mellemmotoriske e-cykler:
Centerdrevne elcykler er den dyreste konfiguration. Da centermotorerne er mere komplicerede i design end frontmotor- og baghjulsmotorsystemer, er omkostningerne ved centermotor elcykler normalt højere end for de to andre muligheder. På grund af monteringsmulighederne på stellet, vil centermotorer også gøre det svært at lave reparationer på cyklen, specielt udskiftning af bremseslanger og gearledninger, der går gennem stellet.

Du kan besøge vores butik Holbæk Cykler i Holbæk og prøve vores testcykler, så du kan få en fornemmelse af alle slags motortyper. Vi er altid her for at hjælpe dig med at vælge den bedste elcykel derude, som passer til dig.

Shopping Basket